یزدفردا: بسیاری از افراد در برخی مواقع از بوی ناخوشایند بدن خود رنج می‌برند. چه بوی بد پا‌ها پس از یک روز پوشیدن کفش باشد، چه عرق کردن و بوی بد زیر بغل بعد از ورزش که معمولاً جای نگرانی نیست. اغلب، یک دوش ساده می‌تواند بوی ناخوشایند بدن را برطرف کند.

به گزارش یزدفردا: عرق کردن، یکی از بزرگ‌ترین دلایل بوی بد بدن است، اما برخی از افراد بیشتر با مشکل تعریق دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته دکتر دان هارپر، پزشک عمومی، از هر ۱۰۰ نفر یک نفر از «هیپرهیدروزیس» رنج می‌برد؛ وضعیتی که باعث تعریق شدید می‌شود.

همچنین، در مواقع دیگری بوی بدن می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی باشد.

بوی تند و زننده و زباله‌مانند بدن

انتشار چنین بوی نامطبوعی از بدن می‌تواند واقعاً ناراحت‌کننده باشد.

به گفته دکتر آن ناینان، پزشک عمومی، بوی نامطبوع بدن می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که باید زیر دوش بروید و بدن خود را از آلودگی‌های روزانه پاک کنید.

با این حال، دلایل بالقوه دیگری نیز ممکن است برای چنین بویی وجود داشته باشند.

استرس و اضطراب می‌تواند غدد عرق را تحریک کرده، تعریق را افزایش داده و بوی بدن را تشدید کند.

پوشیدن لباس‌های تنگ یا پلاستیکی که اجازه تهویه مناسب را نمی‌دهند نیز می‌تواند عرق و باکتری‌ها را به دام بیاندازد و در ایجاد بوی بد بدن نقش داشته باشد، در حالی که برخی دارو‌ها یا مکمل‌ها ممکن است ترکیب شیمیایی بدن را تغییر داده و به عنوان یک عارضه منجر به تغییر بوی بدن شوند.

رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری‌شده، قند و الکل نیز می‌تواند با تغییر تعادل باکتری‌های روی پوست و افزایش تولید عرق بر بوی بدن تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، آب و هوای گرم یا مرطوب و همچنین برخی از مشکلات سلامتی می‌توانند به تعریق بیشتر و بدتر شدن بوی بدن منجر شوند.

برخی بیماری‌ها مانند هیپرهیدروزیس می‌توانند باعث ایجاد بوی بد به صورت مداوم شوند، همانطور که تغییرات هورمونی در طول قاعدگی یا یائسگی می‌تواند تولید عرق را افزایش داده و منجر به بوی ناخوشایند بدن شود.

ترشحات واژن با بوی مخمرمانند

ترشح بیش از حد یا غیرمعمول واژن نه‌تن‌ها ناراحت‌کننده است، بلکه می‌تواند شما را از تمایل به برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود باز دارد.

به گفته دکتر جو بیلی، مشاور زنان و زایمان که با برند پروبیوتیک واژینال VJJ Health همکاری می‌کند، ترشحات غلیظ سفید و گاهی توده‌ای می‌تواند به دلیل برفک واژن باشد.

سایر علائم برفک واژن شامل خارش، سوزش یا درد در حین رابطه جنسی و حتی شکاف‌های کوچک در پوست است.

برفک واژن توسط مخمری به نام «کاندیدا» ایجاد می‌شود.

واژن شما حاوی چندین نوع باکتری و مخمر است که به عنوان «میکروبیوم واژن» شناخته می‌شوند.

باکتری‌های مفید به ویژه لاکتوباسیل‌ها که pH واژن را پایین نگه داشته و رشد بیش از حد باکتری‌های بد را متوقف می‌کنند، در یک واژن سالم وجود دارند.

با این حال، مشکلاتی مانند برفک واژن می‌تواند زمانی رخ دهد که عدم تعادل باکتری در این میکروبیوم وجود داشته باشد که می‌تواند منجر به رشد بیش از حد میکروب‌هایی مانند کاندیدا شود که باعث علائم برفک واژن می‌شود.

استفاده از دارو‌های ضد قارچی برای درمان برفک واژن توصیه می‌شود.

برای کاهش احتمال ابتلا به برفک واژن، استفاده از صابون‌های بدون عطر، پوشیدن لباس زیر نخی و اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند مفید باشد.

بوی ماهی‌مانند واژن

بوی شدید ماهی یا بوی بد واژن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. به خصوص که بوی آن می‌تواند بسیار قوی باشد.

به گفته دکتر بیلی، بوی ماهی‌مانند از واژن احتمالاً به دلیل واژینوز باکتریایی (BV) است.

BV یک عفونت شایع و عودکننده واژن در زنان در سنین باروری است.

واژینوز باکتریایی زمانی اتفاق می‌افتد که عدم تعادل باکتری در واژن وجود داشته باشد. هنگامی که باکتری‌های مضر بیشتر از باکتری‌های مفید در واژن وجود داشته باشند، واژینوز باکتریایی می‌تواند رخ دهد.

در کنار بو، علائم دیگر BV شامل درد، خارش و سوزش است.

درمان BV اهمیت زیادی دارد. زیرا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بیماری التهابی لگن، ناباروری و زایمان زودرس را افزایش دهد.

درمان استاندارد این مشکل آنتی‌بیوتیکی است که به صورت قرص یا ژل واژینال استفاده می‌شود.

بوی تند ادرار

اغلب دلایل ساده‌ای برای بوی تند ادرار وجود دارد، اما به طور بالقوه این بو می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی جدی‌تر باشد.

رژیم غذایی و هیدراتاسیون می‌تواند ظاهر و بوی ادرار را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر سوشما سریکریشنا، مشاور اوروژنیکولوژیست در بیمارستان بریج لندن در این باره گفته است:

هنگامی که بدن شما کم آب می‌شود، ادرار بوی قوی مانند آمونیاک و رنگ تیره‌ای دارد.

مصرف برخی از غذا‌ها مانند مارچوبه، کلم غنچه ای، پیاز، برخی ادویه ها، سیر، کاری، ماهی قزل‌آلا و الکل می‌توانند بوی ادرار را تغییر دهند.

برخی از مکمل‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که دارای ویتامین B۶ محلول در آب هستند، می‌توانند باعث بوی تند ادرار شوند.

از سوی دیگر، مکمل‌های کلسیم و ویتامین D ممکن است باعث ایجاد بوی ماهی در ادرار شوند، در حالی که مکمل‌های آهن می‌توانند بوی فلزی به آن بدهند.

همچنین بوی بد ادرار می‌تواند ناشی از عفونت دستگاه ادراری باشد.

سایر شرایط پزشکی که می‌تواند منجر به بوی بد ادرار شود، شامل بیماری‌های مقاربتی و دیابت است.

دکتر سریکریشنا توصیه می‌کند که از مصرف غذا‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد بوی بد ادرار شوند، خودداری کنید و مصرف مکمل‌ها را کاهش دهید تا ببینید که آیا این کار تفاوتی ایجاد خواهد کرد یا خیر.

بوی بد دهان

چه بوی بدن دهان در صبح باشد، چه پس از خوردن سیر، اغلب یک راهکار آسان برای از بین بردن بوی بد دهان با مسواک زدن وجود دارد. اما گاهی اوقات، ممکن است بوی بدن دهان بیشتر باقی بماند.

از جمله دلایل رایج بوی بد دهان، بهداشت نامناسب دهان و دندان است، به خصوص اگر اغلب در بین دندان هایتان غذا گیر می‌کند. همچنین بیماری لثه، کم آبی بدن، گرسنگی یا مشکلات گوارشی یا عفونت لوزه‌ها می‌توانند از دلایل بوی بد دهان باشند.

گاز‌های بدبوی منتشر شده توسط باکتری‌هایی که دندان‌ها، لثه‌ها و زبان شما را می‌پوشانند، حاوی ترکیبات گوگردی فرار (VSCs) هستند که اغلب مسئول بوی بد دهان هستند.

بوی بد دهان می‌تواند منجر به اضطراب اجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس شود؛ بنابراین بهتر است که به آن با مراجعه به پزشک رسیدگی کنید.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا